گزارش نجفی از تخلفات شهردار سابق









حمیده امینی فرد

دیروز جدی‌ترین جلسه رسمی این ماه‌های شورای شهر با حضور محمد علی نجفی، شهردار تهران برگزار شد. در این جلسه، شهردار تهران سرانجام یک روز پس از سالروز تولدش البته با کمی تأخیر گزارش 100 روزه معروف را به شورایی‌ها تحویل داد،گزارشی که قرار بود «موی تخلفات» را از «ماست مدیریت 12 ساله قالیباف» بیرون بکشد، اما در نهایت این سؤال را ایجاد کرد که چگونه با وجود یک شورای ناظر، چنین تخلفاتی در شهر رخ داده است؟! تهران حالا به تعبیر نجفی با پرونده‌های سنگین تخلفاتی روبه‌روست که باید از طریق مراجع قضایی پیگیری شود. نجفی البته ترجیح داد در حضور همه معاونانش، صرفاً از دو تخلفی پرده بردارد که در زمان انتخابات، به نوعی شهردار سابق را یاری کرده است! او به صراحت اعلام کرد که در زمان بررسی به دو قراردادی برخورد کرده‌اند که یکی از آنها در اواخر سال 95 و دیگری در 2 مرداد 96 یعنی پس از انتخابات به امضا رسیده است.
نجفی گفت: «نخستین قرارداد اواخر اسفند ۹۵ با فردی در دانشگاه پلیس درباره « تدوین شاخص‌های ارزیابی عملکرد» بسته شده است. نکته اینجاست که مبلغ این قرارداد، یک میلیارد تومان اعلام شده، اما ارزش واقعی آن حتی ۱۰ میلیون تومان هم نبوده است. حدود 850 میلیون تومان از این رقم پرداخت شده است. متأسفانه آخرین پرداخت به این مؤسسه اول مرداد ۹۶ و پس از انتخابات بوده است،یعنی زمان قطعی شدن تغییر و تحولات!»
نجفی درباره قرارداد دوم هم اینطور توضیح داد: «قرارداد دیگر در تاریخ ۲مرداد ۹۶ با همین فرد بسته شده به مبلغ 730میلیون تومان، که آخرین پرداخت دوم مرداد 96 بوده و 584 میلیون به این فرد داده شده است. این فرد مدعی است از کل مبلغ یک میلیارد و 534 میلیون تومان، تنها 170 میلیون تومان به خودش پرداخت شده و بقیه را به حساب ریخته‌اند، اما او به حساب یکی از رؤسای دفتر معاونان شهرداری ریخته و به ادعای آقای دوم در انتخابات هزینه شده است،البته از 170 میلیون هم فرد مکتوب اقرار کرده که 20 میلیون تومان برداشته و بقیه سهم دیگران بوده است. به گفته وی، از دو قرارداد یک میلیارد و ۷۳۰ میلیون تومانی، مجری ۲۰ میلیون و افراد دیگر ۱۴۰ – ۱۵۰ میلیون گرفته‌اند و حدود یک میلیارد و خرده‌ای از طریق رئیس دفتر یکی از معاونان شهردار به فعالیت‌های عام المنفعه انتخاباتی برگشت داده شده است.» نجفی البته از محرمانه‌هایی هم گفت که به شکل مجزا دراختیار شورایی‌ها قرار خواهد گرفت. با این حال برخی اعضا همچون رسولی معتقد بودند که شهرداری تهران شفافیت لازم را ندارد و در اعلام برخی مسائل همچون بازداشت چند ماهه دومین مقام سابق درشهرداری تهران کوتاهی می‌کند،چراکه درحال حاضرهیچ کدام از 21 عضو شورا نمی‌دانند این فرد به چه دلیلی در بازداشت بوده و درچه شرایطی قرار دارد، حتی در این گزارش هم به این موضوع اشاره نشده است!
شهردار تهران همچنین در ادامه سخنانش به بحث املاک و دارایی‌ها پرداخت  و تاکید کرد هیچ برآورد دقیقی از ارزش املاک اختصاصی شهرداری تهران و وضعیت ثبتی آن در دست نیست.
 «از مجموع املاک، ۶۷۴ ملک غالباً به صورت سلیقه‌ای در اختیار اشخاص و نهادها قرار گرفته است، به‌طور مثال به یک  نهاد ملکی ۵ میلیاردی واگذار شد و به یک نهاد دیگری که همان فعالیت را داشته است واگذار نشد؛ این‌که وجه تمایز چه بوده است؟ هیچ رابطه‌ای پیدا نکردیم.
شهردار تهران با اشاره به وضعیت کارگزاری‌ها گفت: خروجی کارگزارها هولوگرام‌ها و مفاسد برخاسته از هولوگرام‌ها بود.بحث بود از امکانات بانک‌ها برای افزایش نقدینگی استفاده کنیم اما تقریباً برعکس شد. یعنی بخشی از وجوه نقد و چک‌های شهرداری در اختیار کارگزاری‌ها قرار می‌گرفت و بخشی از املاک قابل وصول شهرداری به کارگزاری‌ها واگذار شد و ۵ درصد حق کارگزاری دریافت کردند و این دریافت‌ها از کارگزاری بانک شهر گرفته تا کارگزاری وابسته به یکی از شرکت‌های وابسته به سپاه بود. بنابراین از مجموع ۴۸ میلیارد تومان سود این شرکت تنها ۹میلیارد سود عملیاتی است و ۳۵ میلیارد سپرده بانکی و ۴ میلیارد سود حاصل از سایر درآمدها است.نجفی با بیان این‌که طی چند ماه آینده، خبرهای خوبی درباره هوشمند‌سازی اعلام می‌شود، گفت: همچنین قراردادی با مدیریت کیش امضا کردیم تا بخشی از فعالیت‌های مربوط به هوشمند‌سازی را به شکل پایلوت در کیش اجرا کنیم.

برش هایی از گزارش شهردار پایتخت

مجموع بدهی شهرداری ۵۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است یعنی سه برابر بودجه 96 ، در حالی که بودجه سال ۹۶ هم صددرصد محقق نشده.
54 درصد دارایی‌های مندرج در صورت‌های مالی زیرمجموعه‌های شهرداری تهران حسابرسی نشده است.
شهروند با هزاران میلیارد تومان سرمایه باید بیش از ۱۰۰ میلیارد سود عملیاتی داشته باشد اما در سال ۹۵ تنها ۹میلیارد سود عملیاتی داشته است.
نتیجه سیاست‌های شهرداری تا 92 تشویق حمل و نقل شخصی بوده؛ در این دوران 3.1 برابر طول خطوط مترو بزرگراه ساخته شده.
از دی ماه 95 تا شهریور امسال 13 هزار نفر به پرسنل شهرداری اضافه شده که برخی سابقه حتی یک روز حضور در شرکت‌های پیمانکاری نداشته‌اند.
85 درصد دارایی‌های صندوق ذخیره کارکنان شهرداری را در املاک و ساختمان حبس کردند . همچنین از این رقم ۷۰ درصد در پروژه‌ای با عنوان سارینا کیش سرمایه‌گذاری شده که در آن فساد مالی وجود داشت. بنابراین یک کار خیانت‌آمیز در صندوق ذخیره کارکنان صورت گرفته است.
در سال ۹۵ تعداد پرسنل شهرداری ۵۵ هزار و ۹۵۲ نفر بوده است که مستمر حقوق می‌گرفتند.
اراضی عباس‌آباد به نهاد انتظامی و نظامی واگذار شده، در سال ۹۰ قرارداد یک هتل بسته شده که مغایر با طرح جامع اراضی عباس آباد است.
سرانه فرهنگی و اجتماعی ویژه بانوان چهار صدم متر مربع است و این سرانه در بخشی از مناطق صفر است.
میزان برگشتی برخی از مجلات همشهری بیش از ۴۰ درصد است. سال‌ها پول دادیم این نشریات و مجلات را در همشهری منتشر کردیم؛ البته ما چهار نشریه را تعطیل کردیم و برای بقیه هم فعلاً زورمان به هیأت مدیره همشهری نمی‌رسد که یک مقدار انقلابی‌تر عمل کند.
درآمدهای عملیاتی سازمان فرهنگی - هنری طی سال‌های ۹۳ تا ۹۵ از ۳۳ هزار میلیارد تومان به ۱۶ هزار میلیارد تومان کاهش یافته و از آن طرف کمک‌های دریافتی از شهرداری سال به سال بیشتر شده، به طوری که در سال ۹۵ این سازمان ۶۵میلیارد تومان از شهرداری تهران کمک گرفته است.
در سال ۹۶ سازمان مدیریت پسماند زیان خالص ۲۶ میلیارد تومانی دارد، باوجود اینکه در سال‌های قبلی ۶۱ میلیارد تومان سود داشته است.
از ۳۲ حلقه چاه با خروجی ۱۴۳ میلیون متر مکعب، آب استفاده می‌کنیم که یکی از علل زمینه ساز نشست شهر تهران موضوع چاه‌هایی است که خود شهرداری حفر کرده و این اشتباهی بود که حالا وبال گردن شهرداری است.
70 درصد پایگاه‌های مدیریت بحران تاکنون تجهیز شده است که در این زمینه گزارش کاملی در اختیار رؤسای سه قوه قرار داده‌ایم.